Tussen de vier- en vijfduizend klanten zijn de dupe van het faillissement van Kijkshop.nl. Producten die zijn besteld en betaald worden niet geleverd en zo goed als zeker ook niet terugbetaald. Dat blijkt uit een overzicht op de site van de webshop en wordt bevestigd door de curator. ,,De vooruitzichten voor de consument zijn slecht.’’
Zo’n drie jaar na het ter ziele gaan van winkelketen Kijkshop, is het ook einde verhaal voor het onlineplatform. Begin maart begonnen de problemen en kwamen de eerste klachten binnen van consumenten die hun bestellingen niet kregen. Vorige week sprak de rechter uiteindelijk het faillissement uit van Kijkshop.nl, de site die sinds 2019 in de lucht was. Ondernemer Konrad van den Bosch kocht de merknaam Kijkshop van de Zweedse investeringsmaatschappij The One. Volgens Van den Bosch ging het de afgelopen paar jaar ‘uitstekend’ met het bedrijf dat onder meer elektronica, alcohol, bloemen en verzorgingsproducten verkocht.
Onderzoek
Waarom het dan toch fout ging, is nog niet duidelijk. Van den Bosch onthoudt zich van commentaar en ook curator Martijn Hoving geeft geen duidelijkheid. ,,Daar is het nog te vroeg voor, het onderzoek is in volle gang.’’ Duidelijk is wel dat duizenden klanten zeer waarschijnlijk hun geld kwijt zijn. Op de site is een vraag- en antwoordenlijst gepubliceerd waaruit blijkt dat als klanten geld terugkrijgen, dat minstens een jaar duurt en mogelijk veel langer. ,,Op dit moment is er in het geheel geen geld meer’’, is de weinig optimistische boodschap. Gedupeerden kunnen zich via dit overzicht melden bij de curator.
Hoving meldt dat het gaat om tussen de vier- en vijfduizend consumenten die slachtoffer zijn van het bankroet. ,,Maar er zijn uiteraard ook leveranciers die schade hebben.’’ Daarnaast zijn 25 medewerkers hun baan kwijt. Konrad van den Bosch had niet alleen de leiding over Kijkshop.nl, maar ook over drie andere onlineplatforms: DirectSale, Lumi Plaza en Plaza Sale. Ook die drie zijn failliet verklaard.
Het bedrijf zal volgens curator Hoving geen doorstart maken, wel zijn er gegadigden die de merknaam willen overnemen.
Destijds zeer vernieuwend
Met name de naam Kijkshop spreekt tot de verbeelding. Het eerste filiaal werd in 1973 in Den Bosch geopend en was destijds zeer vernieuwend. Er werden producten in glazen vitrines uitgestald, waardoor er geen winkelpersoneel nodig was. Klanten konden de productnummers inleveren bij de balie en naar huis gaan met de gewenste artikelen. Kijkshop groeide uit tot een keten met honderd winkels.
In maart 2017, toen er nog 87 winkels over waren, sloten twintig filialen de deuren vanwege aanhoudende verliezen. De Zweedse eigenaar besloot de keten om te vormen, waarbij de nadruk meer lag op online verkoop. De ingreep kwam te laat, in januari 2018 werd faillissement aangevraagd.
Bron: AD
Publicatiedatum: 6 April 2021